1 - اشاره به پیدایش نخستین انسان در برخی آیات ،قرآن خداوند توجه منکران معاد را به پیدایش نخستین انسان جلب می کند و توانایی خود در آفرینش آن را تذکر می دهد. در این آیات بیان میشود که همان گونه که خداوند قادر است انسان را در آغاز خلق ،کند می تواند بار دیگر نیز او را زنده کند. و برای ما مثلی زد در حالی که آفرینش نخستین خود را فراموش کرده بود گفت: کیست که این استخوان های پوسیده را دوباره زنده کند؟ بگو همان خدایی که آنها را برای نخستین بار آفرید و او به هر خلقتی داناست.
۲- اشاره به نمونه هایی از زنده شدن مردگان قرآن برای این که قدرت خدا را به صورت محسوس تری در این زمینه نشان دهد، ماجراهایی را نقل کند که در آنها به اراده خداوند مردگانی زنده شده اند.
۳ - اشاره به نظام مرگ و زندگی در طبیعت در برخی آیات ،قرآن زندگی بعد از مرگ به عنوان یک جریان رایج در جهان طبیعت معرفی شده است و از کسانی که با ناباوری به معاد نگاه می کنند میخواهد تا به مطالعه جریان همیشگی تبدیل زندگی به مرگ و بالعکس در طبیعت بپردازند تا این مسئله را بهتر درک کنند فرارسیدن ،بهار رستاخیز طبیعت است که نمونه ای از رستاخیز عظیم نیز هست خداست که بادها را میفرستد تا ابر را برانگیزند.
و برای ما مثلی زد ، در حالی که آفرینش نخستین خود را فراموش کرده بود ، گفت : کیست که این استخوان های پوسیده را دوباره زنده کند ؟ بگو همان خدایی که آنها را برای نخستین بار افریده و او به هر خلقتی داناست .
امکان معاد جسمانی با توجه به پیدایش نخستین انسان.
۱ - دلیل انکارمعاد مخالفت با ، فراموش کردن آفرینش اولیه است.
۲- منکران معاد قدرت خداوند را با قدرت محدود خود مقایسه می کنند و چون خود در آفرینش مجدد ناتوان بینند دست به انکار معاد می زنند در حالی که خداوند توجه آنان را به خلقت اولیه ی خودشان و علم و توانایی اش در انجام آن جلب میکند ۳- خداوند علم آن را داشته که یک بار انسان را در ابتدای خلق کند پس در قیامت نیز می تواند دوباره او را بیافریند و او به هر خلقتی تواناست.
نه تنها استخوان های آنها را به حالت اول در می آوریم، بلکه سر انگشتان آنها را نیز همان گونه که بوده مجددا خلق می کنیم .
امکان معاد جسمانی با توجه به قدرت خداوند پیام آیه
1- این آیه در پاسخ به منکران معاد جسمانی است و خداوند با بیان نشانه های قدرت خود امکان معاد جسمانی را اثبات می کند.
خداست که بادها را می فرستد تا ابر را برانگیزند سپس آن ابر را به سوی سرزمینی مرده برانیم و آن زمین مرده را بدان وسیله پس از مرگش زندگی بخشیدیم زنده شدن نیز همین گونه است.
امکان معاد جسمانی با توجه به نظام مرگ و زندگی در طبیعت
۱- خداوند در این آیه تمثیلی برای زنده شدن انسان ها در روز رستاخیز می آورد.